Referenssit

Toimittaja Päivi Leino, Prix Europa -festivaali

Osallistuin Prix Europa -festivaaliin Potsdamissa lokakuussa 2019. Oman työni kehittämisen kannalta tärkeitä kategorioita olivat erityisesti radiodokumentit sisältäen mm. dokumentaariset podcast-sarjat – niitä molempia kehittelen itsekin kaiken aikaa – sekä digitaaliset mediaprojektit. Verkkodokkaria haaveilen rakentelevani ensi syksynä.
Koura-stipendin ansiosta saatoin kierrellä seuraamassa juuri olennaiset esitykset, koska en ollut missään juryssa ja sitä kautta sidottu seuraamaan vain yhtä kategoriaa. Olin mukana kuuntelemassa ja keskustelemassa 13 audiodokumentista / podcast-sarjasta. Digital media projecteissa seurasin 15 esitystä. Lisäksi maistiaisina nykymenosta kävin Radiofiktiossa kuuntelemassa yhden kuunnelman, Radiomusiikissa kaksi ohjelmaa ja TV:n puolella yhden dokumentin ja yhden fiktion.

Ideoiden ja inspiraation ja keskustelujen lisäksi innostuin tekemään Eurooppa-teemalla 4-tuntisen Dokkari-illan Yle Radio 1:een 2.12.2019. Illan aikana kuunneltiin eurooppalaisia ja Eurooppaan sijoittuvia dokkareita ja mm. esittelin Prix Europan tarjonnan kautta ja ohjelmanäyttein yhdessä radiodokkarijuryssa mukana olleen Tomas Janssonin kanssa, millaista on eurooppalaisen audiodokumentin parhaimmisto vuonna 2019.

Vielä tärkeä anti Koura-stipendillä Prix Europassa minulle oli, että veimme eteenpäin muutaman eurooppalaisen kollegan kanssa Syyllisyys ja anteeksianto -hankettamme. Siinä on mukana kuusi dokumentaristia eri Euroopan maista, kukin teimme vuoden 2019 loppuun mennessä 25-minuuttiset audiodokkarit ko. teeman alle ja ne ovat meidän kaikkien muiden käytettävissä kunkinkielisen adaptaation tekoon ja lähettämiseen. Saksalaiset tekivät kaikista omankieliset versiot, heidän nettisivullaan on omanikin, Töchter des Nordens https://www.br.de/radio/bayern2/radio-europa-schuld-und-vergebung100.html ja täällä Ylellä teimme saksalaisdokkarista suomenkielisen adaptaation Isäni oli natsi https://areena.yle.fi/1-50443148

Iloinen kiitos tästä kaikesta Kouralle!

Päivi Leino