KOURAsta

Historia

Yleisradion, Suomen Sanomalehtimiesten Liiton, Suomen Lavastustaiteilijain Liiton, Suomen Muusikkojen Liiton ja Suomen Näyttelijäliiton edustajat allekirjoittivat 1.3.1984 radio- ja televisio-opetuksen kehittämisrahastosopimuksen. Yleisradio sitoutui huolehtimaan rahaston käytännön asioiden hoidosta.

Rahaston ensimmäinen hallintokunta aloitti toimintansa vuonna 1985, ja siihen kuuluivat Lavastustaiteilijain Liitosta Ensio Suominen, Muusikkojen Liitosta Erkki Karjalainen, Näyttelijäliitosta Heikki Määttänen, Sanomalehtimiesten Liitosta Ulla Launonen, ja Yleisradion edustajina Kalevi Pihanurmi, Osmo Lintonen ja Jyrki Pakarinen. Ensimmäisenä puheenjohtajana toimi Yleisradion apulaisjohtaja Risto Volanen.

Linkki-lehti 1985

Heti marraskuussa 1985 hallintokunta järjesti iltapäiväseminaarin, jossa pohdittiin Suomen audiovisuaalisen alan koulutuksen huonoa tilaa, ja selvitettiin koulutusrahaston toimintaperiaatteita. Myös myöhemmin KOURA on järjestänyt seminaareja, kuten Media ja sivistys -seminaarin vuonna 2008 ja Tarinallisuus-seminaarin vuonna 2012. KOURA on järjestänyt myös palkittujen ohjelmien kuuntelu- ja katselutilaisuuksia.

Alusta saakka KOURA jakoi apurahoja ja palkitsi vuoden parhaita ohjelmia. Vuosina 1995-2005 tv-kriitikotkin pääsivät vaikuttamaan, kun KOURA jakoi vuosittain myös kriitikkopalkinnon. Vuonna 1995 palkintojuhlat myös televisioitiin ensimmäisen kerran: gaalaperinnettä jatkui vuoroin Ylen ja MTV:n kanavilla vuoteen 2003 saakka.

Vuonna 1996 KOURA otti jättiharppauksen ja astui tiedon valtatielle: stipendien hakuohjeet löytyivät ensi kerran myös internetistä.

Jaakko Veijolan suunnittelema KOURA-logo

Vuonna 2000 hallintokunta uudisti KOURAn ilmettä, ja järjesti logokilpailun Taideteollisen Korkeakoulun Graafisen suunnittelun osaston opiskelijoille. Kilpailun voitti Jaakko Veijolan ehdotus, joka perustui punaisena heilahtavaan esirippuun.

Seuraavana vuonna KOURAn Kriitikkopalkinto muuttui Vuoden Sivistysteko -palkinnoksi, jonka jakaja on vuodesta 2009 lähtien ollut KOURAan kuuluvien mediayhtiöiden ulkopuolinen kulttuurivaikuttaja.

Mikko Lehtolan 2013 suunnittelema KOURA-logo

Rahaston tunnettuuden parantamiseksi päätettiin uudistaa graafinen ilme ja ottaa ensimmäisen kerran käyttöön palkintoesine. Graafisen ilmeen ja palkintoveistoksen suunnitteli Yleisradion graafikko Mikko Lehtola kevään 2013 KOURA-juhliin.