Tervetuloa KOURAn ja Yle Akatemian tekoälytyöpajoihin syksyllä!

19.06.2024

Syksyn tekoälysarjassa Ylen ja MTV:n eri ammattiryhmät pääsevät perehtymään tekoälyn hyödyntämiseen omassa työssään käytännönläheisissä ja innostavissa työpajoissa.

KOURA ja Yle Akatemia tiivistävät yhteistyötään syksyllä 2024 ja järjestävät sarjan tekoälytyöpajoja Maikkarin ja Ylen eri ammattiryhmille. Ohjelma käynnistyy tiistaina 17. syyskuuta kaikille tarkoitetulla 1,5 tunnin online-luennolla tekoälyn eettisestä ja vastuullisesta käytöstä. Luennolla mukana mm. CoHumansin toimitusjohtaja, eetikko Anna Seppänen.
Tekoälytyöpajat starttaavat 1. lokakuuta, jolloin tunnettu kirjailija-käsikirjoittaja ja tekoälytutkija Katri Manninen vetää koko päivän työpajan tekoälyn hyödyntämisestä käsikirjoitustyössä.

Voit osallistua yhteen tai useampaan työpajaan. Koulutukset ovat maksuttomia KOURAn jäsenille. Syksyn ohjelma täydentyy elokuussa, eli kannattaa olla kuulolla! Suunnitelmissa on mm. työpajoja visualisteille sekä äänen parissa työskenteleville sisällöntekijöille.

Alla tarkemmat tiedot jo varmistuneista koulutuksista. Luento-osuuteen mahtuvat kaikki halukkaat, mutta työpajoissa on rajattu osallistujamäärä, joten kannattaa ilmoittautua mukaan nopeasti!

SYKSYN KOULUTUKSET (täydentyy elokuussa)

Ti 17.9. kello 13–14.30 Google Meetissä.
ILMOITTAUDU TÄSTÄ

KOURAN ja YLE AKATEMIAN TEKOÄLYSARJA

ANNA SEPPÄNEN JA MINNA MUSTAKALLIO
Tekoälyn vastuullinen käyttö – miten se liittyy minuun?

Tekoälyn vastuullisuudesta puhutaan paljon, mutta tiedätkö, mitä se tarkoittaa työssäsi käytännössä? Tässä koulutuksessa saat siihen tukea.

Eetikko, CoHumansin toimitusjohtaja Anna Seppänen ohjaa meitä tekoälyn etiikkaan ja antaa apuvälineitä eettisesti kestävien ratkaisujen ajatteluun.

Ylen vastuullisen tekoälyn päällikkö Minna Mustakallio kertoo, mitä vastuullinen tekoälyn käyttö tarkoittaa Ylessä, esimerkiksi, miksi saamme käyttää vain tiettyjä työkaluja ja mitä seurauksia erilaisten tietojen jakamisella voi olla.

Huom! Suosittelemme vahvasti koulutukseen osallistumista, jos aiot osallistua KOURAn ja Yle Akatemian tekoälytyöpajojen sarjaan syksyn aikana.

Ti 1.10. KLO 9.30-17 läsnä (Pasila, Iso Paja)
ILMOITTAUDU TÄSTÄ <– KURSSI ON TÄYNNÄ, VOIT ILMOITTAUTUA JONOON.
(huom. työpajaan mahtuu max 20 osallistujaa, ja osallistujat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä)

TEKOÄLY, KÄSIKIRJOITTAMINEN
KOURAN JA YLE AKATEMIAN TEKOÄLYSARJA

KATRI MANNINEN
Tekoälyn turvallinen ja eettinen käyttö käsikirjoittamisessa

Tunnettu kirjailija-käsikirjoittaja ja tekoälytutkija Katri Manninen opettaa tässä käytännönläheisessä ja innostavassa työpajassa olennaisia asioita tekoälyn käytöstä käsikirjoittamisessa.

Aiheita ovat mm.

• Tekstiä tuottavan tekoälyn logiikka ja miksi on tärkeää ymmärtää se
• Miten käytät tekoälyä tietoturvallisesti ja eettisesti oikein
• Eri tekoälymallit ja palvelut ja niiden hyödyntäminen käsikirjoittamisessa
• Taustatutkimuksen tekeminen tekoälyn avulla
• Ideointi tekoälyn kanssa ilman, että pilaat tai rajoitat omaa luovuuttasi
• Puheen hyödyntäminen ideoinnissa
• Tekoäly sparraajana, palautteen antajana ja mentorina

Koulutukseen osallistuminen edellyttää osallistumista Tekoälyn vastuullinen käyttö -tilaisuuteen tai sen tallenteen katsomista.