Tekoälypäivässä 15.11. iloittiin oivalluksista: “Ehkä se onkin työkaveri.”

29.11.2023

Sen huomasi kaikesta. Nyt tutustutaan asiaan, josta puhutaan kaikkialla. Odottava ja innostunut tunnelma tuntui ihan alusta asti. Pasilan Visio täyttyi hetkessä ja tapahtumaa laajennettiin verkkoon, jotta kaikki liki 400 halukasta pääsivät mukaan.

Teksti ja kuvat: Sinikka Tuomi, kehityspäällikkö, Yle UA.

Tekoäly vapauttaa rutiineista ja antaa tilaa luovuudelle, kuuluu keskiviikkona 15.11. pidetyn Tekoälypäivän kiteytys. Päivän puhujien viestit olivat selkeitä: sillä, miten Yle ja muu luotettava media suhtautuvat tekoälyyn ja käyttävät sitä, on valtava yhteiskunnallinen vaikutus. Vaikka tekoälyn käytössä on vielä enemmän kysymyksiä kuin vastauksia, on meidän pidettävä pää kylmänä, kokeiltava ja pidettävä huoli siitä, ettemme aiheuta vahinkoa.

Kuusi työpajaa, maan johtavien tekoälyasiantuntijoiden puheenvuorot ja paneelikeskustelu tekijänoikeuksista tarjosivat täyden kattauksen kuumaan asiaan.

YleGPT tulee, kehitys on hyvässä vauhdissa

Jyri Kivimäki kertoi, miten Ylen oma GPT voi auttaa toimitustyössä.

Ylessä tekoälyä kehitetään vastuullisesti toimitusten käyttöön. YleGPT on News Labin rakenteilla

oleva innovaatio, jonka avulla toimittajat voivat kokeilla Chat GPT:n hyödyntämistä työssään tietosuojaa vaarantamatta. Palvelu on protovaiheessa ja sillä on tällä hetkellä noin sata testikäyttäjää.

“Ajatuksena on tarjota toimittajille taskussa kulkeva virtuaalinen apuri, joka voi auttaa monessa asiassa”, kertoo Jyri Kivimäki Tekoälypäivän Yle GPT -työpajassa. “ideointia ja sparrausta, otsikoiden generointia, tekstin tiivistystä, aiheiden näkökulmittamista, kevyttä koodausta ja vaikka infografiikan luontia. Siinä vain muutama esimerkki. GPT voi auttaa toimitustyössä monella tavalla, kun siihen hieman perehtyy.”

Yle GPT eroaa perinteisestä Chat GPT:stä siinä, että sen käyttöliittymää voidaan rakentaa juuri Ylen toimittajien tarpeiden mukaan – pikakuvakkeita suosikkitoimintoihin, räätälöityjä prompteja ja niin edelleen. Paljon kiinnostusta herättänyttä kokeilua pyritään laajentamaan hallitusti.

“Yle GPT on oma käyttöliittymämme Open AI:n GPT-tekoälymalliin, joten haemme vielä rajoja, miten paljon meidän kannattaa siirtää tietoa tekoälyn pureksittavaksi tai kuinka paljon kyselyitä toimittajamme mahdollisesti tekevät.”

Anna ja Merja kiittävät päivän antia

Anna Rusanen ja Merja Multas työskentelevät Maikkarilla.

Maikkarilaiset Anna Rusanen ja Merja Multas kokivat päivän vastanneen odotuksia. Annan vetovastuulla on MTV Digital Workplace ja Merja vastaa MTV Uutisten digitoiminnan kehityksestä.

“Mahtavaa, että tällaisia päiviä järjestetään”, iloitsee Merja Yle GPT-työpajan jälkeen.

“On tärkeää vaihtaa ajatuksia alan ihmisten kanssa, kuulla missä vaiheessa mennään ja millä strategialla. Olen tänään saanut näkökulmia ja ideoita siitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää eri puolilla organisaatiota. Myös riskit ja yhtiön omien pelisääntöjen tärkeys ovat tarjonneet oivalluksia.”

Annaa innostivat kiinnostavat aiheet ja rutiinien vähentäminen. “Tänään on auennut se, mitkä ovat ne ytimet, joihin tekoälyä voi käyttää niin, että saadaan irti oikea hyöty. Tietoturvan näkökulmat olivat tärkeää kuultavaa.”

Henry haluaa tekoälystä työkalun draaman tekemiseen

Henry Tikkanen käyttää tekoälyä jo rutiinitöiden vähentämiseen.

Lumen Tiede ja ympäristön käsikirjoittaja ja toimittaja Henry Tikkanen on kiinnostunut laaja-alaisesti dramaturgiasta. Siksi hän osallistui työpajaan, jossa syvennyttiin tekoälyyn draaman apuvälineenä.

“Kiinnostaa, miten tehdä dramaturgiaa laadukkaammin ja tehokkaammin. En usko koneen voivan luoda, mutta se voi matkia ja auttaa merkittävästi esimerkiksi tyhjän paperin kammossa antamalla raameja, joita täyttää itse.”

Henry käyttää tekoälyä jo litteroinnissa. Ennen pitkiä haastattelutallenteita purettiin käsin, nyt kone tekee sen hetkessä.

“Aikaa säästyy todella paljon ja juuri se tekee tekoälystä tehokkaan apuvälineen.”

Simppa sai paljon tekijänoikeuskeskustelusta

Simon Karlsson tutustui mm. tekoälyn avulla koodaamiseen.

Svenskan Yle X3M tuottaja Simppa Karlsson koki aamupäivän koodauspajan aivan huipuksi.“Sain aavistuksen siitä, mitä tekoälyllä pystyy oikeasti tekemään. Auttaa arjessa, jos pystyy hoitamaan peruskoodit itse.”

Kuvittamisen ja grafiikan työpajassa esitellyt työkalut olivat Simpalle tuttuja, mutta nyt tuli uutta tietoa niiden käyttömahdollisuuksista. Päivän oivalluksen hän koki kuunnellessaan paneelikeskustelua tekijänoikeuksista.

“Oli kiinnostavaa kuulla, että asia on vaikea, eivätkä asiantuntijatkaan tiedä vielä vastauksia.”

Ellinora teki tekoälyyn pohjaavan verkkopalvelun

Maikkarin Huomenta Suomen suunnittelijana työskentelevä Ellinora Pelamo esittelee ylpeänä piirrosta, jonka pohjalta hän teki Koodausunelmia-työpajassa kaipaamansa verkkopalvelun. Siinä on yhden sivun alla tekoälyn keräämänä kaikki ajantasainen tieto halutusta asiasta.

“Tässä käy niin, että seuraavat kolme viikkoa kokeilen, mitä kaikkea tekoälyllä voi tehdä, mitä voin oppia ja miten sen kanssa kommunikoidaan”, Ellinora intoilee.

“Olen innostunut, mutta myös peloissani. Mitä kaikkea tekoäly muuttaa? Tänään olen oivaltanut, että ehkä se ei olekaan niin paha kuin olen ajatellut. Ehkä se ei syökään meidän työpaikkoja. Ehkä se onkin työkaveri.”

Ellinora Pelamo kokeili verkkopalvelun koodaamista.

Tekoälypäivän järjestivät Koulutusrahasto KOURA yhdessä Ylen Journalismin akatemian kanssa. Tapahtuman suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistui suuri joukko yleläisiä.

KOURA haluaa esittää lämpimät kiitokset kaikille esiintyjille, työpajojen vetäjille, osallistujille sekä järjestäjäkumppaneille antoisasta päivästä!