Löydä inspiraatiota apurahojen hakuun

28.09.2023

Kaipaatko ideoita ja inspiraatiota apurahojen hakuun? Vilkaise alla olevaa listaa. Siihen on koottu esimerkkejä tapahtumista, joihin kannattaa hakea rahoitusta syksyn apurahahaussa lokakuun aikana.

Tapahtuman nimestä pääset linkin kautta  järjestäjien sivuille tutustumaan tarjontaan tarkemmin.

Listasta löydät maistiaisina myös kommentteja kohteissa käyneiltä apurahansaajilta.

Radio Days Europe

Monille tuttu, vuosittain toistuva tapahtuma radio-, audio- ja podcastammattilaisille.  Kokoaa yhteen sekä julkisen palvelun että kaupallisen puolen tekijät. Järjestetään vaihtuvasti eri Euroopan kaupungeissa. Ensi keväänä väki kokoontuu tapahtumaan Mûncheniin.

•  ”Det var ett mycket lyckat evenemang som samlade journalister och mediefolk från hela världen, men främst från Europa. Det diskuterades poddar, spridning, Ukraina, fejknews och inkludering inom journalistiken bland annat.”
  •  ”Tapahtuma oli hienosti järjestetty ja keskusteluiden ja esitysten sisältö ylitti odotukset. Ja voihan olla, että Prahasta syntyi alkusysäys johonkin ihan uuteen työurallani.”

The Podcast Show

Mittava podcasteihin keskittyvä kaksipäiväinen festivaali, joka järjestetään toukokuussa Lontoossa. Järjestäjä mainostaa olevansa alan suurin tapahtuma, joten puhujien ja keskustelutilaisuuksien määrä on runsas. Tapahtuman yhteistyökumppaneita ovat mm. BBC ja Spotify.

Podcast Movement Evolution

Nelipäiväinen tapahtuma Yhdysvalloissa Los Angelesissa maaliskuussa kokoaa osallistujia yhteen podcastien ympäriltä eri puolilta maailmaa. Järjestäjä kertoo keskittyvänsä tapahtumassa alan ajankohtaiseen tutkimukseen, työkaluihin ja teknologiaan.

• ”Amerikkalaiset osaavat järjestää tapahtumia. Tämä tuli jälleen kerran todistettua tällä matkalla. Kaikki sujui moitteettomasti ja kattaus konferenssissa oli laaja. Koska amerikkalaiset ovat kuitenkin johtava maa kaikessa kaupallisuudessa, se näkyy näissä tapahtumissa.”

IFC AudioDocs

Vakiintunut audiodokumenttien ympärille rakentuva tapahtuma. Tapahtumapaikka vaihtuu vuosittain ja ensi vuonna väki kokoontuu keväällä tai alkukesällä Roomassa. IFC AudioDocs kokoaa yhteen radiodokumenttien tekijöitä.

• ”Kyseessä on konferenssi, jossa keskitytään kuuntelemaan eri puolilta maailmaa tulevien tekijöiden audiodokumentteja usean päivän ajan. Jokaisen kuuntelusession jälkeen on aina järjestetty Q&A tekijöiden kanssa ja sitä kautta mahdollisuus keskusteluun. Tästä syystä tapahtuma on ainutlaatuinen mahdollisuus saada laajempi käsitys audiodokumenttien nykyisistä virtauksista ja päästä vaihtamaan ajatuksia muiden tekijöiden kanssa.”

International Journalism Festival in Perugia

Suosittu ja korkeatasoinen journalismiin keskittyvä festivaali Italian Perugiassa. Järjestetään vuosittain keväällä huhtikuussa. Monipuolinen tapahtuma aiheiltaan ja puhujiltaan.

• ”Festivaalin tarjonta oli kovin runsas, joten keskityin erityisesti tekoälyä ja mm. Ukrainan sotaa ja sen raportointia käsitteleviin sessioihin. Kuuntelin paneelikeskusteluja myös mm. journalismin avoimuudesta, audiojournalismista ja mobiilijournalismista.”
  • ”Sain festivaaleilta runsaasti ajateltavaa, ja välitettäviä havaintoja laajalle joukolle Ylen uutis- ja ajankohtaisjournalismin tekijöitä eri puolilla Suomea. Koen festivaalireissun olleen erittäin hyödyllinen sekä itselleni että laajalle työyhteisölleni.”

OFFF Barcelona

Monipuolinen designiin, graafiseen suunnitteluun, erityisefekteihin ja muihin visuaalisiin osa-alueisiin keskittyvä huhtikuussa Barcelonassa järjestettävä tapahtuma.

• ”Festivaaleilla oli todella kovia esiintyjiä ympäri maailmaa. Festivaali oli mielestäni hyvin inspiroiva, antoi paljon ajateltavaa ja tarjosi erittäin monipuolisen ja mielenkiintoisen läpileikkauksen visuaalisen sisällön tuotannon tämän hetken tilanteeseen.”

The Audio Engineering Society, AES

Ääniteknologialle omistautunut yhdistys, joka tarjoaa koulutusta ja tapahtumia ammattilaisille sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa. Yhdistää alan insinöörejä, taiteilijoita, opiskelijoita ja tutkijoita levittämällä uutta tietoa ja tutkimusta. AES:n kurssikalenterista löytyy koulutuksia ja tapahtumia ympäri vuoden.

Sonar

Digitaalisen ja elektronisen avantgardemusiikin festivaali, joita järjestetään kesäkuussa Barcelonassa. Keväällä tapahtumia myös Istanbulissa ja Lissabonissa.  Sonar kokoaa alan ammattilaisia, taiteitelijoita ja tavallista yleisöä yhteen. Järjestäjän mukaan festivaali toimii tilana, jossa voi löytää uusimmat taiteelliset trendit ja niiden yhteydet tieteeseen, teknologiaan sekä yhteiskuntaan.

The Media Production & Technology Show, MTPS

Median tuotantoon ja teknologiaan keskittynyt kaksipäiväinen tapahtuma Lontoossa televisio- ja elokuvaihmisille. Järjestäjän mukaan Ison Britannian suurin media-, tuotanto- ja teknologiateollisuuden kokoontuminen.

Prix Jeunesse International

Vakiintunut tapahtuma, joka kokoaa yhteen lastensisältöjen asiantuntijoita. Keskittyy tv-tarjontaan. Järjestetään toukokuussa 2024 Münchenissä, jolloin teemana on lasten-tv ja kestävä kehitys.

Kouran apurahahaku on avoinna 1.-31.10.2023. Tarkemmat hakuohjeet löydät täältä: Valintakriteerit ja hakuohjeet