Kouran kevään apurahahaku käynnistyy jälleen maaliskuussa

14.02.2021

Joko olet päättänyt, miten haluat päivittää omaa osaamistasi?

Vaikka matkustaminen takkuaa, ammatillisen kehittymisen ei tarvitse tehdä samaa. KOURA-apurahaa kannattaa aina hakea. Tarvittaessa voit hakea myönnetyn apurahan käytölle lisäaikaa. Myös Kouran karenssikäytännöt ovat helpottuneet.

Mihin apurahaa voi hakea?

Voit hakea apurahaa monipuolisesti media-alaan liittyvään kouluttautumiseen ja seminaareihin – aivan oman tarpeesi mukaan. Täältä ja täältä löydät vinkiksi aiemmin myönnettyjä apurahoja, mutta voit miettiä toteutustavan myös aivan uudelta pohjalta. Hyötyisitkö esimerkiksi virtuaalisesti toteutettavasta henkilökohtaisesta ammatillisesta sparrauksesta tai haluatko osallistua virtuaaliseen seminaariin? Vai olisiko juuri nyt sopiva tilanne suorittaa ammattiisi liittyvä koulutus tai projekti työskentelyapurahan turvin? Vai haluaisitko itse järjestää seminaarin joko livenä tai virtuaalisena muille ammattilaisille?

Kuka voi hakea apurahaa?

Apurahaa voivat hakea Ylen ja MTV:n ja sen tytäryhtiöiden vakituiset ja määräaikaiset aikapalkkaiset työntekijät ja työryhmät, jotka ovat olleet luomassa tekijänoikeudellisesti suojattuja kotimaisia alkuperäisteoksia. Apurahaa voivat hakea myös yritykset, yhteisöt ja yksityiset elinkeinonharjoittajat ja yksityishenkilöt eli kaikki, jotka järjestävät seminaareja ja opetusta KOURAn hyväksymiin käyttötarkoituksiin.

Hyviä uutisia!

Kouran karenssikäytäntöjä on muutettu. Apurahan saanut henkilö on nykyisin hakukelpoinen, kun edellisestä apurahasta on kulunut yhteensä kolme apurahahakua (esim. kaksi kevään hakua ja yksi syksyn haku tai toisinpäin). Maaliskuun 2021 apurahahaussa hakukelpoisia ovat ne, jotka ovat saaneet apurahaa viimeksi keväällä 2019 tai aiemmin.

Työryhmän vetäjänä toimiminen ei aiheuta karenssia, joten voit hakea työryhmällesi apurhaa vaikka joka vuosi.

Miten haen apurahaa? Onko hankalaa?

Tarkemmat hakuohjeet ja linkki hakemukseen löytyvät täältä: https://koulutusrahastokoura.fi/

Kouran apurahoja koskevat ohjeita jonkin verran, koska Kouran tehtävä on ohjata rahat niiden tahojen käyttöön, joiden työ on rahaston varat myös kerryttänyt. Apurahan haku on lopulta hyvin yksinkertaista. Mikäli täytät hakukelpoisuuden ja apurahan käyttötarkoitus tukee ammatillista kehitystäsi ja se on perusteltu hyvin, sinulla on erinomaiset mahdollisuudet saada apurahaa. Mikäli hakemisesta tulee kysyttävää, ole yhteydessä KOURAn asiamieheen.

Joko seuraat KOURAa FBssä?

Pysy ajan tasalla Kouran apuraha- ja palkitsemistoiminnasta. Ota tämä sivu seurantaan: https://www.facebook.com/KoulutusrahastoKOURA

Lisätietoja:
KOURAn asiamies Päivi Stark, paivi.stark@yle.fi, p. 0400 898 306