Hanki tietoa, johon arjessa ei ole aikaa – hae KOURA-apurahaa

01.03.2023

Nyt on jälleen mahdollisuus syventää omaa osaamista tai hankkia uusia taitoja KOURA-apurahalla. Kevään apurahojen haku on käynnistynyt ja se kestää maaliskuun loppuun eli 1.-31.3.

Haettavana on sekä henkilökohtaisia että työryhmäapurahoja. Lisäksi erilaisten koulutusten ja seminaarien järjestämiseen voi hakea rahoitusta mikäli ne ovat suunnattuja KOURAn hyväksymiin tarpeisiin.

Kouran tarjoaman rahoituksen lähtökohtana ovat ammatilliset kehitystarpeesi joko itselle tai työryhmälle.

Ryhmä Yle Uutisen toimittajia matkusti vuoden alussa opintomatkalle Naton päämajaan Brysseliin. Työryhmän vetäjä Paula Vilén kertoo, että matkaa varten myönnetty apuraha mahdollisti pääsyn Naton päätöksenteon ytimiin, joihin ei välttämättä toimittajana mikrofoni kädessä olisi päässyt. Kaikki kuultu ja nähty syvensi tietoja, joita työryhmän jäsenet tarvitsevat omassa työssään. -Oli myös helpottava kuunnella ja keskustella rauhassa ilman kiirettä jutuntekoon, sanoo Paula.

Reissun jälkeen työryhmä jakoi tietoa koko toimitukselle. -Se oli arvokasta koska osuimme vierailulle Naton päämajaan aikana, joka on Suomelle todella keskiössä.

Paula Vilén kannustaa muitakin toimituksia miettimään mikä olisi iso teema, jonka ympärille voisi koota työryhmän ja hakea apurahaa KOURAlta. Paulan mielestä Suomeen kohdistuu kansainvälisesti nyt valtavasti kiinnostusta alalla kuin alalla, joten kannattaa suunnata apurahalla hakemaan kokemuksia kauempaakin.

KOURA-apurahaa voivat hakea Ylen ja MTV:n ja sen tytäryhtiöiden vakituiset ja määräaikaiset aikapalkkaiset työntekijät ja työryhmät, jotka ovat olleet luomassa tekijänoikeudellisesti suojattuja kotimaisia alkuperäisteoksia. Apurahaa voivat hakea myös yritykset, yhteisöt ja yksityiset elinkeinonharjoittajat ja yksityishenkilöt eli kaikki, jotka järjestävät seminaareja ja opetusta KOURAn hyväksymiin käyttötarkoituksiin.

KOURA on Kopioston alainen rahasto, joten apurahan mahdollisesta käytöstä työaikana tai mahdollisista palkattomista vapaista on sovittava työnantajan kanssa etukäteen.

Tarkemmat hakuohjeet ja linkki hakemukseen löytyvät täältä: https://koulutusrahastokoura.fi/

Hakuaika 1.31.3.2023. Lisätietoja saa asiamieheltä Marita Porrassalmi  p.0444216535, koura@yle.fi

Yle Uutisten työryhmä Teemu Juhola (vas.), Sari Taussi, Maria Tolsa, Ilmari Reunamäki, Erja Tuomaala, Sampo Vaarakallio, Simo Ortamo, Paula Vilén Natossa Brysselissä.