Ehdota KOURA-palkintoja vuoden 2023 parhaille sisällöille – haku on auki 5.1.2024 saakka!

01.12.2023

Säväyttikö sinua tänä vuonna erityisesti jokin draama, kulttuuriohjelma tai uutissisältö vai ilahduttiko jokin sisältö uudenlaisella toteutustavalla? Etsimme nyt vuoden 2023 parhaita sisältöjä Ylen ja MTVn tuotannoista. Tartu tilaisuuteen ja esitä omia suosikkejasi palkintoehdokkaiksi. Palkintojen saajat julkistetaan KOURA-gaalassa huhtikuussa.

Etsimme Ylen ja MTVn vuoden parasta sisältöä seitsemässä eri kategoriassa. Genrekohtaisten kategorioiden lisäksi toivomme teiltä ehdotuksia myös vuoden parhaaksi Innovaatioksi. Voit ehdottaa palkittavaksi useampaa eri sisältöä.

Ehdotettavan sisällön tulee olla:

• televisio-, radio- tai verkkosisältö
  • kotimainen (ulkomaiseen formaattiin perustuvia sisältöjä KOURA ei voi palkita)
  • Ylen tai MTVn tai sen tytäryhtiön omatuotantoinen sisältö. Palkintolautakunta voi palkita myös ns. sekatuotannon erityisen painavista syistä. Ns. avaimet käteen indie-ja freelancer tuotantoja KOURA ei voi palkita.
  • julkaistu ensi kertaa vuoden 2023 aikana

Palkintoehdotuksia voivat lähettää kaikki Ylen ja MTV:n sekä sen tytäryhtiöiden työntekijät. Keräämme ehdotukset KOURAn apurahajärjestelmän kautta https://koura.apurahat.net. Mikäli sinulla ei ole vielä KOURAn tunnuksia, klikkaa kohdasta Rekisteröidy apurahan hakijaksi tästä.

Palkittavat sisällöntekijät:

Kun ehdotat palkittavaa sisältöä, sinulta kysytään myös näkemystäsi henkilöistä, joiden panos sisältöön tai sen estetiikkaan on ollut merkittävä. Mikäli sinulla ei ole tähän tarkempaa näkemystä, se ei haittaa, voit silti jättää ehdotuksesi. Mikäli sinulla on hyvä käsitys työryhmän jäsenten rooleista ja kunkin panoksesta, jätäthän myös tarkemmat perustelusi. Perustelusi ovat lautakunnalle hyödyllisiä ja erityisen tärkeitä silloin kun ehdotettavan henkilön oma ammattinimike ei viittaa työhön, joka kerryttää tekijänoikeutta. Palkintoehdotuksesi lisäksi palkintolautakunnalla on käytettävissä tietolähteenä ohjelman sisältöilmoitus ja siihen merkityt tekijöiden vastuuroolit kyseisessä tuotannossa. KOURAn palkintolautakunnalla ei ole mahdollisuutta tutkia tekijätiimin vastuunjakoa näiden kirjallisten dokumenttien ulkopuolelta.

Voit lukea lisää henkilöiden palkitsemislinjauksesta täältä https://koulutusrahastokoura.fi/palkinnot/ kohdasta Ehdota palkittavaa sisältöä/Sisällön tekijän palkitsemislinjaukset.

Palkintokategoriat ja -kriteerit:

Kun ehdotat palkittavaa sisältöä, sinulta kysytään myös palkintokategoriaa. Kategorioita, johon voit tehdä ehdotuksia on seitsemän. Kategoriat ovat seuraavat:

Lasten ja nuorten kohderyhmien sisällöt

Kaikki genret lasten ja nuorten kohderyhmien sisällöissä, tärkeä kriteeri on kohderyhmäymmärryksen toimivuus.

Uutiset ja ajankohtaiset sisällöt

Päivittäisjournalismi, ajankohtais- ja tutkiva journalismi, urheilujournalismi, reportaasit.

Urheilu ja live

Tapatumataltioinnit ja tapahtumalivet, kilpailut sekä liveohjelmat, jotka voivat sisältää inserttejä.

Käsikirjoitetut ja dramatisoidut sisällöt

Draama, teostyyppiset dokumentit ja käsikirjoitettu viihde, esim. sarjadraamat, pistedokumentit, dramatisoidut somesisällöt.

Kulttuuri

Kulttuurivetoinen journalismi, kulttuurihistoria, kulttuurin popularisointi, kulttuuridokumentit.

Asia

Tiede-, terveys-, elämäntapa- ja ympäristöaiheiset sisällöt sekä yhteiskunnalliset dokumentit.

Innovaatio

Koura voi palkita vuosittain harkinnan mukaan projektin tai projekteja, kriteereinä sisällön audiovisuaalisuuden tai teknologian käytön innovatiivisuus.

Ehdotettava sisältö:

• tarjoaa uutta tietoa tai uuden näkökulman käsittelemäänsä aiheeseen
  • uudistaa kerrontaa merkittävästi tai on poikkeuksellisen onnistunut visuaalinen ja/tai äänellinen toteutus
  • edistää ja hyödyntää merkittävällä tavalla vuorovaikutusta käyttäjien kanssa
  • tarjoaa onnistuneesti jotain täysin uutta

Palkintolautakunnalla on oikeus siirtää ehdottu sisältö toiseen kategoriaan kuin mihin sitä on alun perin ehdotettu. Palkintolautakunta voi harkintansa mukaan myöntää myös erikoispalkintoja.

Vuoden sivistystekopalkinto

Em. kategorioiden lisäksi vuosittain valitaan Vuoden sivistystekopalkinnon saaja. Sivitystekopalkinnon saajaksi ei vastaanoteta ehdotuksia, vaan tämän palkinnon saajan valitsee Ylen ja MTVn ulkopuolinen henkilö.

Lisätietoja saat KOURAn sivuilta: https://www.koulutusrahastokoura.fi/palkinnot/ tai asianhoitajalta

Asianhoitaja Teija Korkeamaa, puh. 040 1895457, koura@yle.fi